Mijn casino betaalt niet uit. Die klacht staat misschien wel in de top 3 van veelgehoorde klachten. En dat is natuurlijk wel het laatste waarop je zit te wachten als je een keer gewonnen hebt. Maar hoe zit dat eigenlijk met die uitbetalingen en waarom gaat het nogal eens mis? We zetten een aantal aandachtspunten voor je op een rij.

Speel bij een casino met een betrouwbaar profiel en licentie

online casino betaalt niet uitWe zijn in Nederland in afwachting van een vergunningstelsel zodra de wet Kansspelen op Afstand erdoor is. Daarna kunnen online casino’s een Nederlandse vergunning aanvragen. Tot die tijd hebben casino’s een vergunning van een ander land. Vergunningen in Europese landen zijn betrouwbaar en daar kun je er dus vanuit gaan dat je te maken hebt met een casino dat goed gecontroleerd is. Dat betekent niet per se dat men zich ook altijd netjes gedraagt natuurlijk, maar bij problemen is het casino relatief eenvoudig aan te spreken.

Lastiger wordt het bij casino’s met vergunningen in allerlei exotische landen. Zo’n licentie zegt meestal weinig over de betrouwbaarheid en controle. En loop je dan aan tegen een gevalletje ‘casino betaalt niet uit’? Dan moet je maar zien hoe je aan je geld komt.

Speel alleen met je eigen account

Veel problemen bij uitbetalingen ontstaan door wat je gerommel met accounts zou kunnen noemen. Casino’s willen bijvoorbeeld dat je op een eigen account speelt en niet dat je meerdere accounts hebt. Ook klagen mensen nogal eens ‘mijn casino betaalt niet uit’ maar blijken ze vervolgens nog te spelen op een oud account van een vriend of een ex. Ook hoorden we een keer over iemand die nog lang had doorgespeeld op het account van een overleden familielid. Zoals we verderop uitleggen, zal het casino soms pas bij uitbetaling vragen om een legitimatie. Als je die vervolgens niet kunt tonen en het geld ook nog wilt laten uitbetalen op een andere rekening wordt het ingewikkeld. Jij bent volgens hen simpelweg niet de persoon die recht heeft op het geld. Zij kunnen niet zien wie er aan de knoppen zat toen je die mooie winst bij elkaar speelde.

Casino betaalt niet uit? Lees eerst de kleine lettertjes

We zien nog wel eens klachten voorbijkomen waarbij het eerste advies is om eerst even de kleine regels te lezen voor je gaat gokken. We noemen er een paar:

  • Men eist eerst dat ik zoveel geld inzet! Als je met je eigen geld speelt, mag je dat ook weer opvragen natuurlijk. Maar heel veel mensen spelen met een combinatie van een eigen storting en een casino bonus. Die bonus betekent soms een verdubbeling van de eigen inleg. Maar voor zo’n bonus gelden wel speciale regels. Geen casino zit erop te wachten dat iemand dat ontvangen geld direct opneemt en dus eist men dat de bonus een aantal keer wordt ‘rondgespeeld’. Met andere woorden, pas als je een bepaald aantal keer je bonusbedrag hebt ingezet, kun je het dan aanwezige tegoed (je oorspronkelijke tegoed – al je inzetten + al je winsten) op je account opnemen. Dat staat meestal netjes in de inderdaad soms erg kleine lettertjes, en het casino staat dus in zijn recht.
  • Ik wil me niet legitimeren! Soms moet je je als speler direct bij inschrijving al legitimeren en dan kun je ter plekke besluiten toch iets anders te gaan doen. Andere casino’s eisen dit echter pas als je tot uitbetaling wilt overgaan. Je op dat moment gaan beroepen op je privacy heeft helaas geen zin. Men mag – en moet in veel gevallen – om deze informatie vragen. Geen persoonsgegevens betekent: het casino betaalt niet uit. Overigens moet je wel voorzichtig zijn met jouw persoonsgegevens. Zo kun je een kopie van je identiteitsbewijs markeren zodat die onbruikbaar wordt voor andere doeleinden. En je Burger Service Nummer (BSN) mag men in veel gevallen niet vragen en kun je wegstrepen op de kopie.

Het casino betaalt niet uit? Zorg voor een dossier

Een slecht gedocumenteerde klant is heerlijk voor malafide – of gewoon slecht georganiseerde – casino’s. Stel, jouw casino betaalt niet uit maar jijzelf komt in je communicatie niet verder dan ‘ik heb er al eerder over gemaild’ of ‘ik had daar vorige week al iemand over aan de lijn’. Dan nodig je de support medewerker van het casino wel heel nadrukkelijk uit om je met een smoesje weer even af te wimpelen.

Maar als jouw informatie to-the-point is met een duidelijk overzicht waarover het gaat (welk account, welk bedrag) en welke contacten er al zijn geweest en met wie, dan is het veel lastiger om er niet op in te gaan. Ga er maar vanuit dat de klantenservice – althans het deel dat zich met klachtafhandeling bezig houdt – niet de allerhoogste prioriteit heeft bij veel casino’s. Maar als jij dan die klant bent die zijn of haar zaakjes wél goed op orde heeft en helder communiceert, is de kans groot dat je sneller wordt geholpen. We geven op onze site ook wat voorbeelden van hoe je helder en dwingend met een casino kunt communiceren.

Gebruik je casino niet als bank

Zo af en toe zien we de klacht voorbijkomen dat mensen een aanzienlijk bedrag niet uitbetaald krijgen. Soms blijkt de betreffende speler helemaal niet zo’n big roller of big winner, maar heeft hij het bedrag gaandeweg bij elkaar gewonnen. Zorg er in dat geval voor dat je het geld dat je voorlopig niet nodig hebt voor het spel, van je account laat afschrijven. Laat geen groot bedrag staan als appeltje voor de dorst of om jezelf daar op een later tijdstip nog eens blij mee te maken. Het casino is geen bank en biedt ook niet de bescherming van een bank.

Zoals we tijdens de bankencrisis allemaal hebben geleerd, beschermt de overheid onze banktegoeden tot 100.000 euro als de betreffende bank ‘omvalt’. Dat heet het deposito garantiestelsel. Maar een casino is gewoon een particulier bedrijf en soms zelfs niet zo’n heel betrouwbaar bedrijf. Mocht het casino failliet gaan of plotseling uit de lucht zijn, dan sta je dus behoorlijk machteloos. Je mag achteraan gaan staan in de rij met schuldeisers. Heb je dus een leuk bedrag bij elkaar gespaard? Ga dan na hoeveel je voor je bankroll nodig hebt als je speelt. Laat dat bedrag staan en haal de rest van je account af.