Britse Gambling Commission en Nederlandse casino klachten
In Europa heb je verschillende autoriteiten die vergunningen voor online casino’s verlenen. De Britse Gambling Commission is er één van. Een autoriteit ziet er op toe dat de (online) casino’s handelen conform de wet op kansspelen in een specifiek land of een jurisdictie.
Een casino exploitatie vergunning afgegeven Britse Gambling Commission word over het algemeen als zeer waardevol gezien binnen Europa. Vele online casino’s zijn in het bezit van een licentie afgegeven door deze autoriteit.
Wat is de daadwerkelijke waarde van een vergunning afgegeven in het Verenigde Koninkrijk en hoe worden klachten van spelers uit Nederland behandelt. Op deze pagina behandelen geven wij je informatie over de Gambling Commission en de procedures om hier een klacht over een vergunninghouder in te dienen
Hoe kun je een klacht indienen bij de UK Gambling Commission
Mocht je als speler een klacht in willen dienen bij de Gambling Commission dan is dat volgens de website van deze autoriteit een eenvoudige procedure. Als je de vier volgende punten volgt dan zou de klacht in behandeling genomen moeten worden de autoriteit.
- Zorg ervoor dat je over alle benodigde informatie en relevante data beschikt. Zoals; namen van betrokkenen, een spel dat niet voldoet, speeldata, transactie historie, een onjuiste beslissing van het casino management en dergelijke.
- Stuur je klacht in een brief naar het volgende adres; Gambling Commission, Victoria Square House, Victoria Square, Birmingham, B2 4BP.
- Je kunt ook telefonisch contact opnemen via het nummer: +44 121 230 6666
- Of een email sturen naar info@gamblingcommission.gov.uk
Als de Britse Gambling Commission van menig is dat jouw klacht gegrond is dan hebben zij toestemming nodig om jouw gegevens te gebruiken tijdens de communicatie met het online casino waar jouw klacht over gaat. Let er op dat je tijdens het indienen van je klacht hier ook toestemming voor geeft.
De Gaming Commission kan een operator op de vingers tikken en in het uiterste geval een vergunning schorsen of zelfs helemaal intrekken. De instantie gaat echter niet over teruggave van verloren geld Indien dit verloren is bij casino dat voldoet aan alle vergunningsvereisten.
Maar wat als je een Nederlandse casino speler bent? Lees verder!
EUROPESE AUTORITEITEN
- Nederland
- België
- Malta
- Denemarken
- Frankrijk
- Spanje
- Italië
- Groot-Brittannië
Kan ik ook vanuit Nederland een klacht indienen?
Helaas, dat kan dus niet. Als Nederlander kun je niet terecht bij de Britse Kansspel Autoriteit.
In een recente kwestie kwam dit naar voren via een email. Wij bemiddelden tussen een gedupeerde Nederlandse speler en Hello Casino. (Zie klachten archief onder de kop Hello Casino) Destijds ontvingen wij via de speler het volgende bericht. Dit bericht was afkomstig van de Britse Gambling Commission:
Please also be aware that we can only provide advice about complaints or disputes to customers physically located in Great Britain at the time of the incident in question. Therefore, at this time if you are not located in the GB we would advise that you contact the operator and request advice on their complaints procedure as detailed by the casino. If you were in GB, you will still be required to follow the operator’s complaints process. We do not become involved in individual complaints.
Het is interessant om te lezen en begrijpen wat er nu precies staat geschreven. Daarom vertalen wij het in onze eigen woorden hieronder:
- Wij geven alleen advies over klachten en of geschillen aan klanten die wonen in het Verenigde Koninkrijk.
- Als je niet woonachtig bent in Engeland, Schotland, Wales of Noord Ierland dan adviseren wij om contact op te nemen met het casino en te vragen naar hun klachtenprocedure.
- Mocht je wel woonachtig zijn in de voornoemde landen dan dien je ook de klachtenprocedure van het casino te volgen. Wij mengen ons niet in individuele klachten.
Kortom een officiële klacht indienen over een onbetrouwbaar casino als Nederlander bij de Britse Kansspelen autoriteit heeft geen enkele zin. En wij vragen ons oprecht af het überhaupt wel zin heeft voor welke speler dan ook om een klacht in te dienen bij deze zogenaamde “autoriteit”.
En wat nu te doen dan?! Lees verder!
Wat is het alternatief voor de Britse Kansspel Autoriteit?!
Je bent vast geschrokken van bovenstaande en vraagt je nu af wat een goed alternatief is? Als de officiële vergunning verlenende instantie geen partij is in het behandelen van klachten waar kun je dan nog terecht als speler?! Wees gerust er zijn een paar alternatieven waar je met jouw klacht terecht kunt. Afhankelijk van de klacht die jij hebt kun je drie dingen doen:
De Nederlandse Kansspel Autoriteit (KSA) is de aangewezen instantie voor het behandelen van casino klachten van Nederlandse spelers. En dit beperkt zich niet tot d bekende Nederlandse online casino’s zoals Oranje of Kroon. In principe kun je met elke klacht terecht bij de KSA, ook als het betreffende casino geen vergunning heeft.
Wij zouden haast zeggen juist als het casino gen vergunning heeft. Het is voor de KSA ook belangrijk om de slechte casino’s in kaart te brengen, Hiermee scheiden zij het “kaf van het koren” en daar hebben alle Nederlandse spelers baat bij.
Een klacht indienen bij de de Nederlandse Kansspel Autoriteit kan via het klachtenformulier van de KSA.
Op de website van de eCOGRA kun je een dispute formulier vinden. Deze kun je invullen en dan nemen zij contact met jou en het casino op. Er zitten wel wat haken en ogen aan bij het indienen van een klacht bij eCOGRA
- alle communicatie is alleen in het Engels
- zaken kunnen best wel lang op zich laten wachten
- wij zijn er niet van overtuigd dat de eCOGRA het altijd opneemt voor de speler. Als controlerende instantie hebben zij baat bij veel aangesloten casino bedrijven. In onze ogen is hiermee geen sprake meer van strikte onafhankelijkheid
Wel is het belangrijk om te onderkennen dat de eCOGRA heel veel goed werk verricht voor de casino industrie in het algemeen. Mede door hun toedoen houden steeds meer (online) casino’s zich aan wetgeving en regulering.
Als je geen andere uitweg meer ziet en echt het gevoel hebt dat je opgelicht bent door een online casino kun je natuurlijk altijd aangifte doen van oplichting bij Justitie. Zeker als het om hoge bedragen gaat is dit laatste redmiddel het overwegen zeker waard. Een aangifte helpt om casino oplichters te weren van het internet.
Aangifte doen kan verstrekkende gevolgen hebben en het is dan ook aan te raden oom vooraf overleg te plegen met bijvoorbeeld een jurist of een bezoekje te brengen aan de wetswinkel in jouw regio. Op deze handige pagina vind je er één bij jou in de buurt.
Mocht je besluiten om aangifte te doen vergeet dan niet om dit ook te melden bij de Kansspel Autoriteit.