Klacht indienen bij de Belgische Gaming Commissie

Belgische Gaming Commissie behandelt klachten over online casino’s uit België

klacht belgische gaming commissieNet als bij de Britse, Deense, Spaanse, Franse en Deense Gaming Autoriteiten kun je ook in België terecht bij een Kansspel Commissie als je een klacht over een online casino hebt. De Kansspel Commissie is de autoriteit die vergunning uitgeeft en toezicht houdt op de naleving van de Algemene Voorwaarden die verbonden zijn een casino vergunning.

In België dient een online casino “verbonden”te zijn aan een echt casino of een samenwerkingsverband te hebben gesloten met een speelhal alvorens men een site op het internet kan exploiteren. Bekende Belgische casino sites zijn 777 (die een samenwerking verband hebben met prestigieuze Casino de Spa) en de combinatie van Party en Bwin. De laatste sloten enkel jaren geleden een overeenkomst met het casino uit Knokke om het online gedeelte te exploiteren.  Verder kun je nog spelen bij het, vroeger in Nederland ook bekende, Unibet dat tevens een sportsbook (wedkantoor) voor sportweddenschappen aanbiedt.

In België is er verder niet veel keuze voor de speler. Er zijn A+ en B+ vergunning. Waar A+ staat voor een volwaardig casino met alle spellen die je ook in een normaal Belgisch casino tegen kunt komen. B+ vergunning zijn voor de speelhallen. De online casino’s met dit soort vergunning kun je beter mijden omdat deze zeer beperkt zijn in hun spelaanbod.

Een klacht indienen bij de Belgische Gaming Commissie

wij hopen natuurlijk dat je nooit gebruik hoeft te maken van de Belgische Kansspel Autoriteit. Mocht je het toch nodig vinden om een klacht in te dienen bij de Belgische Gaming commissie dan kun je dat doen via de website van deze autoriteit.

Bij het indien van een klacht over een Belgisch online casino is het zaak dat je goed uiteenzet waar je een klacht over hebt. Hoe meer informatie je kunt verschaffen des te beter de Belgische Kansspel Autoriteit haar werk kan doen. Hieronder kun je wat handige tips vinden om een klacht in te dienen.

  1. alle documentatie die je mee kunt sturen kan van belang zijn. Namen van medewerkers, data van communicatie, tijden van het voorval kunnen allemaal van belang zijn en een beter inzicht geven in de kwestie die speelt.
  2. naast het indienen via email is het ook mogelijk dat je jouw klacht ook per aangetekende brief stuurt aan de Gaming Commissie. Dit kan naar het volgende adres:  Belgische Gaming Commissie, Kantersteen 47
    1000 Brussel.
  3. als laatste willen wij je nog waarschuwen dat sommige kwesties tijd vragen om grondig uit te zoeken. Reken er dus niet op dat je binnen een dag antwoord hebt. Het kan soms dagen/weken duren voordat de commissie met een antwoord komt.

De Belgische Autoriteit geeft vergunningen en handhaaft naleving. Dit wil niet zeggen dat zij optreden als een soort van Ombudsman voor online casino spelers. Wees daarom niet verbaasd wanneer de Autoriteit jouw klacht niet in behandeling wil nemen. In het verleden is gebleken dat de Belgische Gaming Autoriteit op het gebied van service richting de spelers best nog een hoop kan leren.  Lees het relaas van een Belgische speler op deze pagina.

Bemiddelt de Belgisch Autoriteit ook voor Nederlandse online casino spelers? Lees verder!

EUROPESE AUTORITEITEN

Ik ben Nederlander kom ik in  aanmerking voor assistentie van de Belgische Kansspel Autoriteit?

klacht indienen Belgische Gaming CommissieDat hang er van af. In principe kijkt een autoriteit niet naar de herkomst van een speler. Elke autoriteit zal kijken of een online casino opereert conform de Algemene Voorwaarden en zich strikt houdt aan de eisen zoals deze gesteld zijn in de vergunning.

Toch is het belangrijk om te weten dat Autoriteiten alle omstandigheden meewegen in hun oordeel. Als je dus gaat spelen bij een Belgisch online casino houdt er dan rekening mee dat je goed op de hoogte bent van de Algemene Voorwaarden van het casino van jouw keuze. Je wilt tenslotte voorkomen dat je bij een geschil in het ongelijk gesteld zal worden. Zeker als dit enkel en alleen zou zijn omdat jij diegene bent die zich niet aan de voorwaarden heeft gehouden.

Eem aantal zaken om rekening mee te houden als je gaat spelen bij een Belgisch online casino:

  1. Betalingen in België kunnen extra servicekosten met zich meebrengen. Deze zijn niet hoog maar het is wel iets dat je dient te weten. Let op of het casino betaalopties aanbiedt die ook in het land waar jij woont gebruikt worden, dit kan extra kosten voorkomen
  2. Er zijn Belgische casino’s die jou vooraf vragen om je te legitimeren. Als jij hier niet aan mee wilt werken dan kun je daar niet spelen. Het legitimeren (ook wel “verifiëren van persoonsgegevens” genoemd) helpt mee aan de veiligheid van de spelers en het casino. In principe heb je hier dus eigenlijk alleen profijt van.
  3.  De Belgische omgangsvormen worden soms als ouderwets bestempeld. Het is daar nog goed gebruik om iemand met U aan te spreken. Beleefdheid wordt erg op prijs gesteld in België, tutoyeren kan je dus maar beter achterwege laten.

 

 

Zijn er andere organisatie die mij bij kunnen staan in België?!

’s Lands wijs, ’s Lands eer is een bekend gezegde. Wij zullen dus altijd adviseren om als eerste de Belgische Gaming Autoriteit te benaderen als je een klacht hebt over een online casino. Zij zijn de aangewezen instantie om klachten te behandelen. Mocht je geen gehoor vinden bij hen dan zijn er nog wat alternatieven wegen die je kunt bewandelen.

Ben je niet tevreden over het besluit van de Belgische Autoriteit? Of heb je het gevoel dat je er niet uitkomt met hen, dan kun je overwegen om de Nederlandse Kansspel Autoriteit te benaderen. Het is geen garantie dat deze wel met een passende oplossing komen. Toch is het het proberen waard, niet geschoten is tenslotte altijd mis.

Er is een special klachtenformulier beschikbaar voor het indienen van klachten over online casino’s. Je kunt deze klacht indienen bij de de Nederlandse Kansspel Autoriteit kan via hier vinden.

De eCOGRA is een toezichthouder die zich ook buigt over klachten van spelers. Deze organisatie werkt wereldwijd en is dus niet alleen voor Belgische spelers. Via de website van eCogra kun je een formulier invullen. Let wel even op de volgende punten:

  • de eCogra communiceert in het Engels
  • geduld is een schone zaak, de eCogra is niet de snelste organisatie
  • het komt nogal eens voor dat deze “toezichthouder” er naar neigt om de kant van het online casino te kiezen.  Dit wil niet zeggen dat jij geen eerlijke behandeling zou krijgen. Toch menen wij te constateren dat een dispuut niet altijd door de ogen van de speler bekeken wordt en dat in voorkomende gevallen het casino het voordeel van de twijfel krijgt.

Laat bovenstaande je niet van de wijs brengen. In het verleden heeft de eCogra bergen met werk verzet om de industrie te ontdoen van malafide casino’s. Deze organistie is voorloper als het gaat om “de rotte appels” te verwijderen. Als speler pluk ook jij hier de vruchten van!

 

 

Oplichting is een uiterst serieuze zaak. Als jij het gevoel hebt dat een online casino er malafide praktijken op na denkt te kunnen houden dan raden wij je aan om aangifte te doen. Spelers moeten er vanuit kunnen gaan dat het internet een veilige plek is om een gokje te wagen. Malafide oplichters dienen opgepakt en bestraft te worden.

Help mee om online casino oplichters weg te houden van het wereldwijde web. Zo draag ook jij bij aan een veilige en vertrouwde speelomgeving!

Scroll naar boven